SLIVEN REGION
   TRADITIONAL RITES AND FEASTS
   Celebration of traditional muslim feasts
 
   

с. Стрелци, общ. Котел

Сватбуването е първият от истинските предсватбени обичаи. Когато се харесат момата и момъкът започват да се искат. Момъкът или по точно родителите на момчето пращат своите близки хора да искат момата. Първата крачка правят близките на момчето тайно. Сватовниците излизат весело от къщата на момчето и тръгват, и влизат в къщата на момата. Там ги посрещат любезно ако са съгласни и родителите на момичето. След един разговор домакините питат гостите какво ги носи у тях. После те обясняват че са дошли да искат момата за техен син. Домакините отговарят ако са съгласни, че ще я дадат а по някой път става че с един път не се съгласят родителите на момата и се налага по 3-4 пъти да се ходи. Дори когато са готови да дадат момата родителите й не съобщават това направо. Те отговарят искат време да си помислят да я попитат, но в повечето случаи има покана на ново посещение. На последното окончателно сватбуване родителите на момата приготвят богата трапеза. Идват родителите на момчето викат и момата, питат я дали е съгласна да иде да се омъжи за момчето, дали го харесва. Тя отговаря с да, ако го харесва и ако е съгласна, но от уважение към родителите си тя се обръща към тях и иска и тяхното съгласие. След като се даде съгласието и от родителите и момата, се слага трапеза. Бъдещите сватове се черпят изразявайки надеждата, че уговорената сватба ще стане. Като се завърши успешно всичко, бъдещите сватове престават да се крият, те вече си ходят един у друг и така цялото село се научава, че сватуването е било успешно. Следващата стъпка е годежът. На момчето родителите канят свои близки, приготвят подарък за момата (бохча се прави), шише с ракия или друго питие, букет със цветя, и се приготвят златните пръстени, и после потеглят към къщата на момата. У къщата на момичето приготвят трапеза, след посрещането сядат около масата бъдещите сватове, пред тях се поставя (бохчата - нишанът) подаръците. Бъдещата свекърва предава нишана с китката на бащата на момичето, той ги предава на момичето, тя целува ръката на баща си, майка си после целува ръцете и на бъдещите свекър и свекърва, и им поднася китка-букет която предава (за годеника) на момковия баща. На годежа се уговарят условия за сватбата. Момъкът е ерген, но не е свободен. Момата не е омъжена но и тя не е свободна зависими са един от друг, като се направи нишана - годежа. До сватбата двете семейства приготвят къщата, мястото където ще живеят младите, а на момичето родителите довършват чеиза. Събират се близки роднини, шият юргани, дюшеци, възглавници, чаршафи и др. След като се приготви всичко, събират се сватовете насрочват деня на сватбата, определят датата за сватбата. За деня на сватбата, когато се определи датата се канят всички от селото, познати, приятели и др. От страна на момчето се кани от девера или някои друг по близък братовчед, канят с бонбони на сватба. Всеки който дойде на сватбата носи подарък и честити на родителите на момичето и на момчето празника. Вземането на булката става в деня на сватбата. И от двете страни се приготвят с ядене и пиене, слагат трапеза. Идват сватбарите. Кумовете донасят булото, обувките и др. потребни неща, като накити, огърлица, обици. С много игри, песни и хора отиват да вземат булката. Прави се байрак (знаме), обезателно трябва да бъде от червена басма и пешкир, шарен нашит от булката специално за байрака. Играят се игри, сватбени танци, ръченица. Щом дойдат у къщата на невестата, и подадат торбата с даровете там булото, обувките, накитите и др. След това започва прощаване с дом и роднини. При влизането на сватбарите, те трябва да платят за (топкат бастъ парасъ) и после се посрещат с песни и игри. След като ги посрещнат гостите, сядат на трапезата и се черпят. Деверът и кумовете влизат при невестата, вече когато е готова облечена, кумата я прекрива и забулва с булото. Деверът носи обувките, подава ги на булката но в дадената обувка се слага зърно и пара, идва младоженека комуто булката целува ръката, дарява го. Бащата на булката с песни и музика извежда булката от вкъщи с пешкир. Те потеглят към къщата на младоженика. На път ако са от едно село те сключват граждански брак. После щом се зададе сватбата те приканват свекървата да излезе да посрещне булката. Тя не мълчи и не слиза от колата, докато не дойде свекървата, свекъра, девера и зълвата да я дарят с дарове. Посрещат я с хляб и сол, който хляб е приготвен и опечен специално за посрещане на булката. Булката не слиза сама от колата, сваля я свекърът. На вратата младоженците спират. Тук свекървата подава на булката хляб и мед и тя сама маже с китка здравец по вратата. И тогава влизат вътре в къщата на младоженика. Булката и младоженика вървят по бяло тъкано платно с червен кенар по края. Те като минат веднага се прибира платното. Понякога й подават дете - момче, което тя целува (булката). После започва даряването, веселието продължава с много игри и песни. После се забулва булката, отвеждат я кумовете и най-близки до веселбата за отбулване от младоженика. После свършва сватбата.

Сватба

с. Стрелци

Попълнил анкетната карта: Нефизе Мустафова Фейзова; секретар-библиотекар при читалище "Пробуда".

Tekstual information represent authentic folkore descriptions, received as answers from Living Human Treasures - Bulgaria project inquery.
2024 January
Velikden; Easter (changing)1
Sv. Jeremiah; Snakes’ Day1
Svetal Ponedelnik; The Holy Monday (changing)2
Liatna Sv. Petka; Summer’s St. Petka2
Svetla Sriada; The Holy Wednesday (changing)4
Svetli Chetvartak; The Holy Thursday (changing)5
Svetli petak; The Light Friday (changing)6
Gergyovden; St. George’s Day6
Svetla Sabota; The Light Saturday (changing)7
Tomina nedelya; St. Thoma’s Day (changing)8
Sofinden; St. Sophia’s Day (changing)9
Leten Nikulden; Summer St. Nicholas’ Day9
St. German; German12
Sveti Konstantin i Elena; Sts. Constantine and Elena21
Gallery
All images, texts and video fragments are copyrighted.